Sinds de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht is, is het inzichtelijk en 'in controle' hebben van de verwerking van persoonsgegevens binnen een organisatie belangrijker dan ooit tevoren. Duidelijke en redelijke bewaartermijnen – en een helder beleid hieromtrent – zijn hierbij een onmisbaar onderdeel. Maar welke termijnen moeten er nou worden gehanteerd?
Als organisatie bent u voortvarend aan de slag geweest met de implementatie van de AVG, hierbij is kennis en inzicht van de persoonsgegevens die binnen uw organisatie worden verwerkt cruciaal. Op basis van artikel 30 AVG heeft u - als het goed is - een register van verwerkingen opgesteld en heeft u uw zaakjes op orde. In ditzelfde wetsartikel wordt u geconfronteerd met bewaartermijnen: "Indien mogelijk, de beoogde termijnen waarbinnen de verschillende categorieën van gegevens moeten worden gewist". Hierin komt het beginsel 'opslagbeperking' uit artikel 5 lid 1 sub e AVG naar voren.
Helaas geeft de AVG ons geen concrete bewaartermijnen. Wel kan er een andere wet van toepassing zijn op een verwerking die wel een concrete bewaartermijn stelt, bijv. 7 jaar voor uw debiteuren- en crediteurenadministratie o.b.v. belastingwetgeving.
Indien er binnen uw branche een gedragscode is opgesteld en deze is goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), artikel 40 AVG, biedt dit een goed handvat. Ga dus na of deze aanwezig is en of hier bewaartermijnen worden genoemd, welke u vervolgens kunt hanteren.
Ontbreekt het aan een (goedgekeurde) gedragscode binnen uw branche dan is het alsnog raadzaam na te gaan wat uw concurrenten/collega’s als bewaartermijnen hanteren en hier aansluiting bij te zoeken, mits redelijk uiteraard.
Ontbreekt het aan een wettelijk bewaartermijn of gedragscode dan dient u de termijnen zelf (beargumenteerd) te bepalen. Stelregel voor een bewaartermijn is dat deze niet langer is dan noodzakelijk, met oog op het verwerkingsdoel. Ook het beginsel 'doelbinding' uit artikel 5 lid 1 sub b AVG speelt een belangrijke rol bij het bepalen van uw bewaartermijnen. Er moet op gelet worden dat een termijn niet onverenigbaar is met het doel waarvoor een gegeven is verzameld.
Het vergt enige inspanning deze termijnen in te schatten en ze moeten voor de organisatie wel haalbaar zijn. Daarbij is het een continu proces waarbij de termijnen in de toekomst mogelijk aangescherpt worden. Ga dus periodiek na of alles nog klopt.
Indien het vaststellen van een bewaartermijn van een verwerking van een (type) persoonsgegeven niet vast te stellen is - maar ook voor een goede bedrijfsvoering - is het raadzaam een bewaartermijnbeleid op te stellen waarin opgenomen is 'hoe' jullie een termijn vaststellen/bepalen. Deze kan dan in toekomstige gevallen geraadpleegd en toegepast worden.
Wees er altijd op bedacht dat u als organisatie onder de AVG een verantwoordingsplicht heeft, artikel 5 lid 2 AVG, om aan te geven en te documenteren waarom u bepaalde beslissingen neemt of heeft genomen, zo ook aangaande de bewaartermijnen.
Mocht u na het lezen van vorenstaande nog altijd met vragen zitten? Richt u dan tot de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van uw organisatie. Op grond van artikel 39 AVG is het de taak van de FG u hierover te adviseren en toe te zien op naleving van de AVG. Uiteraard zijn wij van Maurits & Hömann ook altijd bereid uw vragen te beantwoorden.
Belangrijk om te weten is dat indien persoonsgegevens buiten de gestelde termijn verwerkt worden, dit dus niet meer noodzakelijk is en als onrechtmatig aangemerkt kan worden. In een uiterst geval kan dit leiden tot schade, welke voor vergoeding in aanmerking komt (artikel 82 AVG). Verwijder/wis/vernietig de persoonsgegevens in kwestie dus tijdig.
Stel uzelf niet de vraag; "Hoe lang mogen persoonsgegevens bewaard worden?", maar; "Hoe lang hebben wij deze persoonsgegevens nodig om ons doel te bereiken?". Maak een belangenafweging, beargumenteer uw keuzes en u zult al snel zien dat de juiste termijnen duidelijk zullen worden.
Gelukkig heeft het hanteren van bewaartermijnen - en deze correct naleven - ook nog een bijkomstig voordeel... Het ruimt ook wel lekker op en zorgt voor orde binnen een organisatie.
Bedankt voor uw interesse.
We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Oops, er ging iets mis!
Probeer het later nog een keer.